Rezerwat Rutka

Rezerwat przyrody „Rutka”, obejmujący swym zasięgiem obszar 49,06 ha, utworzony został w 2001 roku. Głazowisko, będące głównym celem ochrony, stanowi unikatowy przykład tzw. bruku lodowcowego. Nagromadzony materiał skalny przywędrował tu wraz z masą gliny zwałowej ze Skandynawii około 12 tysięcy lat temu, w okresie zlodowacenia północnopolskiego.




Głazy w Rutce (głównie granity i gnejsy), w przeciwieństwie do innych głazowisk, występują na powierzchni gruntu, dzięki czemu widoczne są niemal w całości. Poza naturalnymi procesami erozyjnymi przyczyniła się do tego również działalność człowieka. [źródło, fotografie]




Rezerwat obejmuje unikatowe w skali kraju głazowisko, fragment krawędzi zagłębienia Szeszupy oraz jeziorko Linówek. Z platformy widokowej na krawędzi skarpy rozpościerają się rozległe panoramy na południową część Suwalskiego Parku Krajobrazowego. [źródło, mapa]


Do platformy widokowej nie dotarłam, ale krajobrazy przydrożne wynagrodziły mi to sowicie.


CDN

Adnotacja:
  • Rezerwat przyrody "Rutka"; 
  • lokalizacja: Rutka/Szeszupka, Suwalski Park Krajobrazowy, powiat suwalski, województwo podlaskie.

8 komentarzy:

  1. A w jaki sposób ludzie przyczynili się do uwidocznienia na powierzchni gruntu tego głazowiska?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe zjawisko i piękny krajobraz.
    Bocian na warcie na tle chmur cudny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bocian stał na straży :) A krajobraz wielce urokliwy.

      Usuń
  3. Urokliwe miejsca pokazujesz.
    P.s. czy masz jakieś wieści o Edycie ze strzępków i okruchów?
    Jeśli tak, to skrobnij mi choć kilka słów - joolaa.p(małpa)wp.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. Niestety, nie mam żadnych wieści.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. A to wszystko w niedalekiej odległości od Augustowa.

      Usuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.