Kolorowe cudeńka w Rudawach Janowickich

Kolorowe Jeziorka to ewenement na skalę światową, prawdziwy skarb Ziemi Kamiennogórskiej. 

Powyższy tekst, jak i opisy poszczególnych jeziorek pochodzą ze strony kolorowe-jeziorka.pl.

 

Jeziorko Żółte
Jest to najmłodsze jeziorko powstałe pośród pokopalnianych hałd. Jeszcze 20 lat temu nie było w nim wody. Z rzadka, po dużych opadach deszczu, spływająca z górskich stoków deszczówka, wypełniała jego dno wodą o żółtawym odcieniu. Jeziorko położone 560 m n.p.m. [źródło]











Jeziorko Purpurowe
Powstało po zalaniu wyrobiska „Nadzieja” w najstarszej kopalni, która została uruchomiona w 1785 r. Z łupków łyszczykowych pozyskiwano tutaj piryt. Wyrobisko ma ok. 430 m długości i ok. 110 m szerokości . Wypełnia je dziś woda w kolorze purpury, będąca roztworem kwasu siarkowego. Akwen otaczają tajemnicze skały wyłaniające się zza drzew, a także skarpy obsypane pachnącym siarką piachem. Jeziorko położone 560 m n.p.m. [źródło]



 


 

 








Jeziorko Błękitne
Zwane także czasem Lazurowym, powstało na terenie dawnego wyrobiska „Nowe Szczęście”. Swój kolor zawdzięcza związkom miedzi. W przeciwieństwie do Purpurowego, jego woda jest czysta i pozbawiona siarkowego zapachu. W zależności od warunków pogodowych woda w Błękitnym Jeziorku przybiera różne odcienie. Akwen jest długi na 150 m, a średnica w najszerszym miejscu wynosi ok. 50 m. Jeziorko jest bardzo głębokie. Lejowate wyrobisko ma ponad 20 m głębokości. Jeziorko położone 635 m n.p.m. [źródło]




 

 

Jeziorko Zielone
W jego miejscu znajdowało się niegdyś wyrobisko „Gustaw”. Stawek pojawia się niezwykle rzadko po bardzo intensywnych opadach deszczu. Potem wysycha, znikając na całe lata. Pozostaje po nim jedynie głęboki lej. Zielone Jeziorko wypełnione wodą można było ostatnio podziwiać po wielkiej powodzi w 1997 r. Wtedy miało ono intensywnie grafitowy kolor, dlatego też określane jest czasem mianem Czarnego Jeziorka. Jeziorko położone 730 m n.p.m. [źródło]
 

 
 

Przyznam się - wszystkie fotografie (z wyjątkiem czterech ostatnich) zostały przeze mnie "przerobione", dodałam kolory i zwiększyłam przejrzystość.

PS. Wracając, podczas mijania Jeziorka Błękitnego, pojawiło się słoneczko i po swojemu pokolorowało świat.



Na koniec buziaczki dla wszystkich tu zaglądających.


26 komentarzy:

  1. Uwielbiam tam bywać, nabieram tam dystansu i spokoju.
    Po drodze albo wracając stamtad obowiązkowo Miedzianka o której można przeczytać w książce Filipa Springera „Miedzianka, historia znikania”
    Orszulka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, jest tam wiele miejsc wartych odwiedzenia. Chętnie zobaczyłabym most skalny (nie udało nam się tam dotrzeć, czasu mało, dni za krótkie). A ile tajemnic do odkrycia.... Tylko dlaczego mam tak daleko?

      Usuń
    2. Ja napisze tak samo, dlaczego mam tak daleko w Twoje strony, które mnie zachwycają ?
      Orszulka

      Usuń
    3. Środkowa Polska też jest ciekawa :)

      Usuń
  2. A kąpiel w którym byłaby najbardziej szkodliwa? W purpurowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie chcesz, zamiast się kąpać, poszukać złota?

      Usuń
    2. Kąpiel jest zabroniona, piranie tam pływają 😉
      Złota można szukać bez zakazu 😊
      Orszulka

      Usuń
    3. Kiedyś szukałam już złota na Dolnym Śląsku:)

      Usuń
    4. W tej wodzie, Orszulko, na pewno nic nie żyje.

      Usuń
    5. Mylisz się Dariuszu…
      Orszulka

      Usuń
  3. Piękne i bardzo ciekawe zdjęcia!
    Szczególnie zdjęcia skał są niesamowite, ich kolorystyka i ich faktura.
    Co zaś do jeziorek, to niezwykle podobają mi się te ich zdjęcia w których przeglądają się drzewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skałami byłam zachwycona. Zdjęcia nie oddają ich uroku, ale wcale nie dziwię się, że ludzie tracili głowę na widok kruszców, które pod wpływem słońca mieniły się jak najcenniejsze skarby świata.

      Usuń
  4. Niezwykły był ten spacer, zdjęcia świetne i pokazują jak piękne jest to miejsce...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rudawy Janowickie, mam wrażenie, kryją więcej tego typu osobliwości, wartych odwiedzenia.

      Usuń
    2. 10 lat temu byłam na Małej Ostrej, jednakoż to nie jest zbyt łatwy spacerek.
      "Ostra Mała, to formacja skalna w centralnej części Rudaw Janowickich. Skała wieńczy niższy wierzchołek Skalnika i już w XIX wieku urządzono na niej punkt widokowy. Z tej naturalnej platformy można obserwować Karkonosze, Góry Kaczawskie, pokaźną część Rudaw Janowickich oraz Kotlinę Jeleniogórską. I to nie wszystko! Mówi się, że to jedna z najpiękniejszych panorama w Sudetach."
      https://gorskiewyrypy.pl/ostra-mala-punkt-widokowy/

      Usuń
    3. O, ja też byłam na tym szczycie. Jak chcesz, to pokażę zdjęcia. Z powodu natłoku wydarzeń, miałam ich nie publikować, ale w sumie mogę. Nie ma na nich śniegu.

      Usuń
    4. Pokaż, pokaż, ja byłam pod koniec października w 2013, z chęcią zobaczę czy zaszły tam jakieś zmiany.

      Usuń
    5. Ostra Mała obrobiona, zapraszam do oglądania i porównania.

      Usuń
  5. Przepiękne są te jeziorka. Nabrałam chęci aby je zobaczyć na własne oczy...
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  6. Może nawet bardziej od kolorowych jeziorek fascynują mnie te skały wokół, mocno urozmaicony teren, tajemne przejścia wyrąbane w kamieniu, wypływająca woda, nacieki na skale, różne kolorowe przeżyłowania. Sama trasa bardzo widokowa, z najwyższego punktu widać inne pasma, jak dla mnie te widoki z góry na okolicę to coś, dla czego warto ponieść trud wspinaczki:-) okolica jak kraina trolli, a nie spotkałyście tam jakiego krasnoluda? pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krasnoludy w zimie pochowane:) Skały aż proszą, aby stanąć na dłużej i pooglądać wszystkie kolorowe żyłki z bliska. A ile tam złota:) Nic, tylko bawić się w poszukiwacza skarbów.

      Usuń
  7. Bardzo miła wycieczka, tak piękne barwy, skały, cała ta przyroda. Nie mam daleko, ale jakoś dojechać tam nie potrafię. Miło spędzić chwilę czasu z Tobą i Twoimi wspomnieniami, bardzo mi teraz tego potrzeba, mega dziękuję. Mocno przytulam. :*****

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za ciepły komentarz. Idzie wiosna, będzie coraz cieplej. Może się jednak przemożesz i pojedziesz w góry, by zobaczyć je na własne oczy. Życzę zdrowia i dużo sił.

      Usuń
  8. Piękne są te kolorowe jeziorka!

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.