Symbolika starobruśnieńskich nagrobków - anioły

Nagrobki na cmentarzu w Starym Bruśnie zadziwiają bogactwem symboliki, zdobieniami, kunsztem rzeźbiarskim. Dziś przedstawiam bruśnieńskie anioły.






Nie wiem, co za przedmiot trzyma anioł w dłoni na fotografii powyżej.


Poniżej zamieszczam fragment książki Adama Bobrowicza pt. "Kamienie, które mówią. Cmentarz greckokatolicki w Gorajcu". 
Anioł - oznacza wysłannika, posłańca Bożego. Symbol opieki boskiej, czystości i niewinności. Symbolizuje siłę, bezpieczeństwo, spokój i radość;
Anioł Śmierci - symbol straży nad zmarłym, sprawuje opiekę nad przejściem z życia do śmierci. Zwykle klęcząc, trzyma wieńce splecione z kwiatów lub bluszczu;






Anioł Ciszy - kładzie palec na usta nakazując spokój, albo wznosi dłoń ku niebu;
Anioł Zmartwychwastania - skrzydlata postać (młodzieniec trzymający w ręku trąbę) przybyła na Ziemię, by wezwać na Sąd Ostateczny;
Anioł z Różą - symbol miłości Boga, jego przebaczenia i łaski, a także niewinności;
Aniołek (dziecko ze skrzydłami, cherubinek) - jeden z detali sztuki sakralnej, symbol naszej wiary, że przez swoją niewinność dziecko zostało zbawione i przebywa w Niebie. Często przedstawiany jest jako urwis podparty łokciami i spoglądający ku górze.



Ciekawe, o czym dziś myślą anioły ze Starego Brusna?

P.S.
Na stronie Śladami bruśnieńskich kamieniarzy... znalazłam fotografię ukradzionego aniołka, który stał na nagrobku, przedstawionym poniżej.
Aniołek zaś był niebylejaki; rzeźbił go sam bruśnieński "artysta", czyli jedyny tutejszy rzeźbiarz, kształcony w mieście, Григорій Кузневич (po naszemu - Grzegorz Kuźniewicz). [źródło]


CDN

12 komentarzy:

  1. Piękne nagrobki z aniołami.
    Pierwszy anioł robi na mnie największe wrażenie, ma tak przejmująco smutną twarz. A w dłoni chyba trzyma grzechotkę, daty na nagrobku, jeśli dobrze odczytałam, wskazywały by że w mogile pochowane jest dziecko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podpowiedź w sprawie grzechotki. Mi przychodził na myśl dzwoneczek. Ale dzwoneczek? Dlaczego? Nie zerknęłam na lata życia i nie skojarzyłam z dzieckiem.

      Usuń
    2. Przedmiot w ręce anioła przypomina grzechotkę taką z kulką w środku, podobną do janczara.

      Usuń
  2. Przepiekny post, cmentarz w Starym Brusnie to chyba najpiekniejszy cmentarz, ktory widzialam. A MAria chyba ma racje, to pewnie grzechotka. dziecko mialo 2 latka.
    Symbolika aniolow bardzo ciekawa. Nastepnym razem trzeba bedzie zwrocic na te detale uwage.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za uznanie dla wpisu. Zdjęcia doczekały się publikacji, niektóre mają prawie rok. Następnym razem trzeba bedzie pojechać też na cmentarz w Gorajcu. Zaciekawiło mnie, czy wszystkie zdobienia nagrobków, opisywane we wspomnianej przeze mnie książce, tam występują.

      Usuń
  3. Dobrze jest znać taką symbolikę. Anioły robią wrażenie, takie mimo że z kamienia to nieziemskie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze, kiedy widzę anioły, pamiętam o Twojej pasji ich fotografowania. I stale pamiętam, że trzeba będzie wysłać Ci zdjęcia:)

      Usuń
  4. A ten siedzący Anioł z podpartą głową to symbol czego? :)

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.