Cmentarz w Starym Brusnie

W jednym z komentarzy pod postem Cmentarz w Starym Brusnie wieczorem padło pytanie, co rozumiem pod pojęciem "ciekawy cmentarz". Na podstawie wieloletnich obserwacji i przemyśleń (zwiedziłam bardzo dużo cmentarzy, po prostu lubię w ten sposób poznawać kulturę danego regionu, kraju) mogę stwierdzić, że ciekawy cmentarz:
- ma swoją historię, wpisaną w historię danego regionu;




- znajduje się w urokliwym miejscu, pozwalającym na chwilę zadumy;



- opowiada nagrobnymi inskrypcjami o ludziach na nim pochowanych;







- zaciekawia dziełami sztuki sepulkralnej, dając świadectwo na temat umiejętności lokalnych kamieniarzy;




- stan zachowania świadczy o obecnie żyjących na pobliskich terenach i ich stosunku do dbania o pamięć miejsca;


- zachwyca przyrodą, nierozerwalnie z nim związaną.


Cmentarz w Starym Brusnie jest ciekawy. Łany barwinku zapraszają, aby przyjechać tu na wiosnę.

Polecam wpis Grażyny pt. Ostatni, roztoczański dzień...último día en Roztocze, przedstawiający to samo miejsce jej oczami.

16 komentarzy:

  1. Piekny post!!! jestem usatysfakcjonowana, zdjecia cudne, i tresc zwiezla a duzo przekazujaca. Wreszcie napisalas!!zdjecia mozna powiekszac, wiec mozna patrzec i dopatrywac sie wiele szczegolow.
    Barwinek jest dobrze widoczny, teraz czekam na wiosenne niebieskie kwiatuszki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba jeden z piekniejszych cmentarzy, ktore widzialam...

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za uznanie. Barwinek niedługo doczeka się pokazania w pełni kwitnienia.

      Usuń
    3. Celowo wybrano ten cmentarz do renowacji, wart jest tego.

      Usuń
  2. Powtórzę za Grażyną: Piękny post!
    Cmentarz niezwykle ciekawy, a Ty wspaniale go pokazałaś na pięknych zdjęciach.
    Wszyscy przemijamy, jednak ja nie jestem gotowa na kres, a on właściwie może przyjść w każdej chwili. Jednak powoli dopuszczam do siebie myśl, że nie jestem nieśmiertelna. Bardzo powoli, bo mam jeszcze dużą wolę życia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Życzę dużo optymizmu i ogromnej woli życia - warto:)

      Usuń
    2. Dziękuję za życzenia, będę się starała, aby się spełniały :)

      Usuń
    3. Koniecznie trzeba się postarać.

      Usuń
    4. Staram się, staram, ino coraz bardziej pod górkę, dlatego te starania intensyfikować trzeba...

      Usuń
  3. Szkoda tylko, że ten kamień wykorzystywany do tworzenia pomników jest taki nietrwały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, niestety ogrom nagrobków ulega zwietrzeniu, rozwarstwieniu, rozpadowi.

      Usuń
  4. Lubię cmentarze, tyle mają do powiedzenia i zmuszają do zatrzymania się i refleksji. Zwłaszcza te stare, często zapomniane, mają w sobie spokój wieczności i obraz przemijania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie napisałaś o starych cmentarzach, mam kilka aniołów dla Ciebie.

      Usuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.