Zespół zamkowo-pałacowy w Wożuczynie

Według źródeł w 1666 roku istniał w Wożuczynie zamek murowany bastejowy, wzniesiony najprawdopodobniej jeszcze w XVI wieku przez Wozuczyńskich. W 1666 roku zamek spłonął, a podniesiono go z ruin dopiero w XVIII wieku. [źródło]



Zainteresowanym historią tego miejsca polecam stronę Zamek w Wożuczynie.

 
(...) szkocki hrabia Wilhelm Mier rozbudował założenie. Przeniósł wjazd na stronę wschodnią, założył ogrody, postawił altany, oranżerie a także sztuczną grotę. Znajdowały się tam także stawy, po których pływano łódkami a wszędzie stały rzeźby.


W pałacu tym gościł w 1787 roku król polski Stanisław August Poniatowski. [źródło]


O świetności pałacu świadczą opisy i fotografie zamieszczone na poniższych stronach:



Z powodu dość wysokich pokrzyw, odgradzających skutecznie mnie od ruin, nie zrobiłam wystarczająco dużo fotografii. Pospacerowałam za to po podworskim parku, gdzie w zatartym układzie alejek i fantazyjnych kształatach starych drzew można odszukać ślady przeszłości.




Natrafiłam nawet na jeden z pomników przyrody - leszczynę turecką (Corylus colurna) o obwodzie w szyi korzeniowej 390 cm i wysokości 18 m.





Choć znalazłam oba wożuczyńskie nepomuki (kapliczka, figura), to nie widziałam kościoła pw. Nawiedzenia NMP, cukrowni, pozostałych pomników przyrody. Po przeczytaniu artykułu Badania kaplicy zamkowej w Wożuczynie postanowiłam, że trzeba będzie tam pojechać kolejny raz.

15 komentarzy:

  1. Dzięki Tobie dowiaduję się o miejscach, o których istnieniu nie wiedziałam.
    Powodzenia w dalszych penetracjach Poszukiwaczko Kapliczek i śladów świetności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za tutuł:) Mimo że Wożuczyn jest całkiem blisko ode mnie, to do niedawna nie znałam go zupełnie.

      Usuń
  2. Cekawa bardzo miejscowisc, a jaka ma bogata historie...szkoda, ze to wszystko zostalo zniszczone, przez I wojne swiatowa ale przed wszystkim przez rabunek ludzi...ten mur obrosnety roslinami wyglada pieknie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak do tego dodamy Jacka Malczewskiego, Bolesława Prusa i Fryderyka Chopina (każdy z nich w jakiś sposób był związany z Wożuczynem), to robi się już z małej miejscowości całkiem ponętna perełka.

      Usuń
  3. Czas jest nieubłagany i strasznie pazerny, jeśli pozostawimy mu wolną rękę to pożera nawet największe wspaniałości!
    Ten mur wtapiający się w roślinność bardzo malowniczo wygląda.
    Leszczyna turecka imponująca, zachwycają mnie takie drzewa.
    Niezwykle interesująca miejscowość, warto do niej powrócić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto, pewnie jeszcze nie raz napiszę o Wożuczynie. A ten mur z grzywą bzów wygląda ślicznie. Leszczyny nigdy takiej nie widziałam.

      Usuń
  4. Pojęcia nie miałam o tym miejscu, dziękuję, bo nie łatwo znaleźć takie skarby. Bardzo lubię takie tajemnicze miejsca i chętnie się tam wybiorę i poczuje atmosferę, bo takie miejsca nią aż buchają. :D Pozdrawiam cieplutko. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak do tego dołoży się tajemnicze piwnice, to można stwierdzić, że poszukiwacz przeszłości ma co odkrywać w tym miejscu.

      Usuń
  5. Kupa cegieł, o której nawet nie można powiedzieć, że malownicza jest.

    OdpowiedzUsuń

  6. This Is Really Useful And Nice Information. ผลบอลสดสำรอง
    This are such great articles. ผลบอลสดสำรอง This articles can help you to make some new ideas.
    ผลบอลสดสำรอง I appreciate for reading my blogs.


    OdpowiedzUsuń

  7. This are new articles style for you. ผลบอลสดสำรอง You can find some new idea on this. ผลบอลสดสำรอง It might help you to write or think some new idea.
    ผลบอลสดสำรอง Thanks for sharing such a wonderful post.
    ผลบอลสดสำรอง I am very glad for reading my articles.

    OdpowiedzUsuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.