Nepomucen znad Gorajca

Godzina 19.52. Słońce prawie chowa się za horyzont. Kątem oka dostrzegam, że w mijanej właśnie przydrożnej kępie bzów stoi drewniana kapliczka. Może nepomucka? 


Nawet nie wiem, gdzie jestem, ale otoczenie wydaje mi się urocze na tyle, aby zatrzymać się na chwilę i zrobić kilka fotografii.


Jak się później okazało, zatrzymałam się w Gorajcu. Przy moście, który łączy dwie części wsi Gorajec: Stara Wieś i Zagroble, stoi drewniana, domkowa kapliczka skrywająca figurę św. Jana Nepomucena. Kapliczka jak i figura świętego są współczesne albowiem pierwotna figura została skradziona... [źródło]



Przydrożna barierka, stroma skarpa, rów z wodą, pokrzywy i... mogę się przyjrzeć z bliska.


(...) w drewnianej kapliczce krytej gontem jest figura Jana N. w stylu ludowym, polichromowana, z wielkimi dłońmi, wykonana w roku 2006 przez rzeźbiarza ludowego Ryszarda Sobaszka z Biłgoraja (...) [źródło]




Malutka figurka, krępa budowa ciała, dłonie faktycznie przyduże, zadarty nos. A może nos wcale nie jest zadarty, tylko głowa? Ach, ci współcześni artyści. 


Ciekawostki:
- fotografia kapliczki z 1944 r. wraz z ciekawym artykułem "Gdzie kunie cenniejsze od bab" (klik);
- zdjęcia z 2001 r. przed kradzieżą (klik);
- fotografie przedstawiające kapliczkę z różnych stron (klik).

P.S. To dziesiąty Nepomuk opisany przeze mnie. O moich wędrówkach w poszukiwaniu Nepomuków można przeczytać na blogu Nepomuckim szlakiem.

24 komentarze:

  1. Podoba mi się ta kapliczka i fajnie, że wśród bzów tak sobie stoi i ten Nepomucen też mi się podoba, ludowi artyści wszak nie kończą ASP więc proporcje mogą być ciut ciut zaburzone :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się też ten Nepomucen podoba, nie mówiąc już o otoczeniu - po prostu pięknie tam:)

      Usuń
    2. Bo, piękna nasza Polska...cała...i świat zresztą też :)

      Usuń
  2. Un paisaje precioso ,me gusta la pequeña capilla con el santo ,bellísimo
    Besos y feliz semana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to, że się podobają Tobie takie krajobrazy:)

      Usuń
  3. Ta kapliczka przed remontem była ładniejsza. Dach jej się tak fajnie zawijał. No i na malowanym tle wnęki rzeźba wyglądała lepiej, niż przy tej obecnej boazerii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mi się tak wydaje - ale to był urok przeszłości. Choć i dziś można znaleźć jeszcze takie cudeńka w krajobrazie Lubelszczyzny.

      Usuń
  4. O! jaki ladny element wiejskiego krajobrazu...skoro wiejski to i rzezba ludowa, bardzo mi sie poboba.A Ty jeszcze trafilas kiedy kwitna bzy, co dodaje miejscu jeszcze bardziej uroczego charakteru. Fajne znalezisko! Szkoda, ze to juz byla 19:30.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobię mapę wszystkich Nepomucenów i kiedyś Cię zaproszę na objazdówkę:)

      Usuń
  5. Artenko, pierwsze zdjęcie jest przepiękne, nie mogę się napatrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Arte, też Ci wysłałam Nepomucena, ale nie wiem czy doszedł:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ładny Twój Nepomucen. Dziękuję za przesłanie fotografii:)

      Usuń
  7. Jakie fajne, ciekawe znalezisko. Pięknie wygląda z tym całym sielskim krajobrazem. Takie kapliczki zawsze będą kojarzyły mi się z wakacjami na wsi. Trzy pierwsze zdjęcia są mega urokliwe. :) Cudnego dnia dla Ciebie. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super zdjęcia. Dobrze opisane. Gorąco pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Ależ klimacik... coś wspaniałego!

    OdpowiedzUsuń
  10. Jednak takie miejsca są bardzo, bardzo klimatyczne i przede wszystkim polskie:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Znowu odkryłaś piękne miejsce z historią nawet jeżeli jest to tylko historia małej kapliczki :-). Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żałuję, że nie mam więcej czasu na opisywanie ciekawych i tajemniczych miejsc.

      Usuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.