Muzeum ikon w Supraślu

W komentarzu Maria z Pogórza Przemyskiego napisała, że do fotografii ikon pasują słowa pieśni wg T. Kubiaka "Jej twarz"... polsko-ruska Madonno, polsko-starocerkiewna, z gorejącego złota, z żywego drewna, srebra ...







Znalazłam tekst piosenki w wykonaniu, słynnej od czterdziestu lat, grupy muzycznej Bez Jacka. Autorem tekstu jest Tadeusz Kubiak, kompozytorem Józef Kołodziejczyk [źródło].








Polsko - ruska Madonna. 
Polsko - starocerkiewna, 
Z gorejącego złota, 
Z żywego drewna, srebra. 





Bizantyjsko - słowiańska, 
W śnieżnobiałych sukienkach. 
Nie na bielonych płótnach, 
Na trumiennych, na trumiennych deskach. 







Nie bojarska, nie carska, 
Zasmucona kamienna twarz. 
Nie bojarska, nie carska. 
Zasmucona, chłopska ikona.





Gdyby ktoś chciał posłuchać, to polecam Bez Jacka z Chórem i Orkiestrą - Polsko Ruska Madonna [źródło].

11 komentarzy:

  1. Zupelnie inne niz to w Sanoku. Podoba mi sie laczenie zdjec z pieknymi fotografiami, ale chyba bardziej podoba mi sie to w Sanoku. A Tobie?
    Bylam z trzy razy w Supraslu a tego muzeum nie widzialam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie inne, ale warte odwiedzenia. Które mi się bardziej podobało? Oba zrobiły na mnie ogromne wrażenie, ale jeśli chodzi o samą ekspozycję, to bardziej mi się podobało w Supraślu. Różne formy, światło, lustra, iluzje... Zdecydowanie trzeba tam pojechać na wiosnę.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe miejsce, piękna kolekcja ikon, wspaniale wyeksponowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ekspozycja, jak i same ikony, zrobiły na mnie ogromne wrażenie.

      Usuń
  3. Moje klimaty, bardzo lubię ikony; podobają mi się na pierwszym zdjęciu te wnęki do eksponowania ikon, jak w starym piecu w wiejskiej chacie, gładzona ręką glina.
    Przypasowały mi tu słowa pieśni wg T.Kubiaka "Jej twarz"... polsko-ruska Madonno, polsko-starocerkiewna, z gorejącego złota, z żywego drewna, srebra ...
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zamyśle twórców wystawy (pierwsze zdjęcie) ikony prezentowane są w konstrukcjach przypominających katakumby rzymskie, ale porównanie do pieca jest według mnie trafne i ma swój urok.
      Dzięki za podpowiedź w sprawie tekstu utworu "Polsko-ruska madonna".

      Usuń
  4. To chyba nie dla mnie, ale zdjęcia ładne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że dla Ciebie też. Na pewno byłbyś pod urokiem samego miejsca, sposobu wyeksponowania wielowiekowych dzieł sztuki.

      Usuń

Miło mi, że do mnie zaglądasz i że tracisz swój cenny czas, aby zostawić po sobie ślad.